Recension: ’Urinetown’ av Stillpointe Theatre

jan 24, 2022

Baltimore-baserade Stillpointe Theatre varumärke tar kult och icke-vanliga musikaler, och med bara Ben resurser och den absolut bästa lokala talangen, levererar produktioner som får dig att gå, ”Wow! Jag älskar musikteater!”Detta gäller för sin sommarshow, den målmedvetet tyvärr namngivna Urinetown: The Musical.

casten av Urinetown på Stillpointe Theatre. Foto med tillstånd av teatern.

Urinetown är den typ av show Stillpointe utmärker sig på udda, tunga i kinden och helt underhållande. Peeing är avgörande i Urinetown. Den satiriska berättelsen utspelar sig i en dyster nära framtid där privata toaletter har förbjudits av diktator-liknande evil corporation UGC (Urine Good Company) för att hantera katastrofala vattenbrist efter årtionden av torka. Situationen är mogen för en revolution. Ange offentliga bekvämligheter nr 9 toalettvakt Bobby Strong och hans förbjudna kärleksintresse, Hope Cladwell, dotter till UGC: s VD.

det är en konstig premiss, som föddes 1999 på New York Citys årliga festival of weird Theatre, Fringe (DC: s Capital Fringe är den här månaden och Baltimores Charm City Fringe är i November—gå och se utmärkt weird Theatre). Men förutom att vara udda är det också mycket bra. Urinetown gjorde det till Broadway för en treårig körning och flera Tony Awards.

en bra show i Stillpointe händer har visat sig gång på gång vara en enastående produktion. En del av varför Urinetown är så förtjusande är hur det parodierar traditionella musikteater troper—inriktning visar som Les Miserables och West Side Story genom en Brecht-stil lins. Finalen i Act I är mycket” hör du folket sjunga”, komplett med en stor vinkande flagga. Act II förfalskar Jets vs. hajar före kampen ” Cool.”Även om du inte är en musikalisk teaternörd, kommer du fortfarande att få det Urinetown är poking kul på stora budget Broadway smashar.

en annan anledning till varför Stillpointe produktion av Urinetown är så roligt är dess enastående gjutna och kreativa team. Här är hur bra Stillpointe är att göra magi av mindre än idealiska resurser. På öppningsnatten slutade scenljusen att fungera efter det stora öppningsnumret, och istället för att freaking out, konstnärlig chef Ryan Hasse meddelade faktiskt att kyrkan är ”f*!king old, ” Och de skulle få lamporna tillbaka snart. Sedan förklarade Danielle Robinette—i karaktär som den självrefererande berättaren Officer Lockstock-att ibland i samhällsteatern måste du arbeta med vad du har, som en gammal kyrka som din teater och att skådespelare spelar flera roller och deras hår är inte meningsfullt för varje karaktär de spelar. Det var genial improvisation.

även i Urinetowns hav av exceptionell talang sticker Robinette ut. Hon befaller varje scen som regelstyrande Officer Lockstock, som också är showens berättare, förklarar grunderna för musikaler till nyfiken lilla Sally, spelad av Caitlin Rife med pitch-perfect cuteness och spunk. Denna duo är inte bara fantastisk på scenen, men de är också ansvariga för den enastående koreografin (Rife) och hår och smink (Robinette). På något sätt Rife, tillsammans med sin syster, Amanda Rife, har gjort koreografin rolig, med slow-motion rumbles, Gospel choir clapping, och bunny-hopping.

Robinettes hår-och sminkdesign är mycket tankeväckande, liksom kostymdesignen av Nicholas Staigerwald. De fattiga pay-to-peers har olika retad och rufsig frisyrer och bära gula kläder som påminner om Depression-eran dräkt—små blommiga tryck, knästrumpor, säck klänningar; medan de rika slitage klänningar, knapp-ups och polos i blå nyanser—frammana en subtil symbolik urin vs. rent vatten. De två poliserna är en annan kontrast som badass startade pin-up flickor med Marilyn Monroe makeup och blanka guppade peruker.

casten av Urinetown på Stillpointe Theatre. Foto med tillstånd av Stillpointe Theatre.

koreografin är så exceptionell delvis för att riktningen också är extraordinär. Regissören Grace Anastasiadis, som hjälpte till med koreografin, ser till att det händer berättande på varje tum av scenen. Varje skådespelare är engagerad, även när de inte är i fokus för en scen. Publiken har så mycket att titta på och så mycket att underhålla dem på grund av Anastasiadis nyanserade och aktiva riktning. Medan den första lagen klipper i snabb takt, släpar den andra lagen lite tills större gruppnummer sparkar in ungefär halvvägs. Detta kan bero på den förtryckande värmen i den gamla kyrkans öppningshelg (som Stillpointe har försökt hjälpa till att lindra med program som fungerar som handfans, samt att ha ytterligare handfans för publikmedlemmar).

att lägga till showens visuella inverkan är Ryan Hasses snygga natursköna design med gammaldags halvcirkelvalflaggor, artfully arrangerade skräphögar och tattered blue sheets draperade på baksidan av huset, omsluter publiken i denna torka drabbade Värld. Adrienne Giesezls ljusdesign tvättar scenen i gula nyanser, och Johnny Rogers projektioner fungerar mycket bra över tre väggar i kyrkans högt i tak. Särskilt intressant är scenerna där de gjutna graffiti ord som dyker upp i realtid på väggarna, eller när en bit av gamla tegel verkar falla bort för att avslöja stjärnor under den romantiska ”Följ ditt hjärta.”

”Följ ditt hjärta” visar också hilariously de romantiska ledarna, Bobby Strong (Brice Guerriere) och Hope Cladwell (Sarah Burton), som har några kraftharmonier som kompenserar för att publiken inte kan höra mycket av sången eftersom alla skådespelare utför utan mikrofoner. Guerriere är en ledande man i nivå med slapstick hjältar Parodi filmer som ”flygplan” eller ”Naked Gun.”Hans uttrycksfullhet blir bara starkare under hela showen, och hans glädje i att spela denna karaktär är smittsam.

en annan enastående är Christopher Kabara, som spelar UGC VD Caldwell B. Cladwell som en delectably ond, Bisexuell Pappa Warbucks Disney skurk. En höjdpunkt är när han kommer in i publiken för att sjunga ”Var inte en kanin.”Tall, rödhårig Seth träda dyker i ensemblen som Tiny Tom med sina droll one-liners och salta uttryck. Hela laget-ledande och stödjande aktörer, belysning, projektioner, koreografi, riktning—lysa på gruppnummer som ”kör, frihet, springa.”

jag är säker på att jag citerar en rad i Urinetown, när jag säger om Stillpointe show: ”när du måste gå, måste du gå” … till denna fantastiska produktion.

körtid: cirka 2 timmar, med en 15-minuters paus.

Urinetown: musikalen, presenterad av Stillpointe Theatre, spelar fram till 14 juli 2018 på Mount Vernon Place United Methodist Church, 10 E. Mount Vernon Place i Baltimore, MD. För biljetter, Köp dem online.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.