The Magic Of Valhalla Provincial Park

des 27, 2021
admin

Valhalla Provincial Park først fanget mitt øye mens jeg fortsatt bodde i Usa. Jeg hadde ingen anelse om hvor I vest-Canada Valhallas var plassert, bare at å få en nærmere titt på sine vanvittige rock spir så ut som en god nok grunn til å gå. Det var før Jeg fikk øye På Valhalla ski film, erte meg, pre-season, med bilder av skiløpere blåser gjennom hauger av dyp, tørt pulver.

God sorg.

Det er ikke som meg å ikke slå opp et sted på et kart, Men Av en eller annen grunn virket Valhallaene som Om De ville være plassert på et utrolig vanskelig å komme til sted som jeg kanskje finner meg nær i fremtidige reiser. Jeg hadde ingen anelse om at jeg skulle flytte naboen til dem.

Et par uker etter å ha flyttet Til Kootenays, skyttlet jeg noen terrengsyklister opp Giveout Creek, en loggvei med gode stier, og da jeg rundet et hjørne ryddet trærne bort og der så jeg dem — de galne spirene jeg bare hadde sett på skjermen.

jeg trengte ikke å spørre, men jeg ville ha bekreftelsen.

» Hva er navnene på disse fjellene?»

mannskapet i bilen min så ut vinduene og tilfeldig bekreftet min anelse: Valhallas.

selv om parken ikke er langt Fra Nelson, går veien inn sakte-ikke bare på grunn av alle vendingene, men også fordi utsikten krever at du tar en pause. Da min turpartner, Brent (en innfødt av området), og jeg kom inn i de hakkede fjellene som utgjør området, var solen bare forbi den viktigste gyldne timen for fotografering. Det klarte fortsatt å jobbe sin magi på linsen min — jeg kunne ikke tro at jeg endelig stod i nærvær av disse fjellene.

Dette ble skutt nesten i skumringen, men jeg var fast bestemt på å fange min første titt På Gimli, et spir som fjellklatrere er stolte av å krysse av sine bøtte lister. Jeg forlot eksponeringen åpen og la mitt gamle kamera registrere mitt første glimt av hvor vi skulle vandre om morgenen.

neste dags tur var for det meste tre-dekket. Huckleberry busker, noen med modne små godbiter, dekket skogbunnen og bidro til å distrahere fra den ubarmhjertige oppoverbakken. Det var vanskelig å måle fremgang i trærne, men da utsikten åpnet opp til denne glacial dalen og min kjeve falt.

trærne gjenopptok da vi flyttet utover dalen. På dette punktet, stien var nesten klemmer siden av fjellet. Det jeg ikke kunne komme forbi var stillheten – jeg kunne ikke engang høre fotturpartnerens føtter på stien. Og Så, avrunding en siste store hjørne, Gimli plutselig ruvet foran meg. Unødvendig å bo, jeg stoppet og stirret på en stund.

min turpartner er ikke fotograf, noe som betyr at han gjør mye bedre tid enn jeg gjør. Da jeg fanget opp til ham på ridge camp, han var allerede å få venner med det lokale dyrelivet. Først var jeg bekymret; det virket som om han var innestengt av det jeg trodde var aggressive dyr. Da jeg beveget meg sakte oppover stien og holdt øye med dem, så jeg at de var nesten like fulle som hunder. Jeg ville ikke teste vannet, skjønt-deres horn så mye truende ut. Vi begge forsøkte å holde en bred margin mellom dem og oss, men de syntes å ønske samspillet. Jeg fant senere ut at familien Av Valhalla geiter er kjent for å være svært vennlige og nysgjerrige.

Det var ingen å komme vekk fra disse gutta. De ville dukke opp over steiner og rygger, ser så tilfeldig som om du og de var gamle knopper.

jeg så to små grupper av klatrere på Vei opp gimli ‘ s multi-pitch rute, deres aksenter forteller meg at de hadde reist fra den sørlige halvkule og Europa. Jeg ble ikke overrasket da jeg så kvaliteten på fjellet og Dannelsen Av Gimli generelt – dette spiret og den omkringliggende steinen kunne lett trekke folk fra hele verden. Vi fortsatte forbi. Jeg trodde Gimli ville være målet, men min turpartner hadde besøkt før og ba meg om å fortsette litt lenger. Min nysgjerrighet var nok til å drive meg fremover over den løse bakken.

Det var ingen måte å forberede seg på dette. Vi crested veggen vi hadde gått mot og plutselig landet droppet ut fra ryggen, nesten forlater meg vakler på kanten med suddenness. Under var en feiende isfelt mate aqua alpine innsjøer, og forrevne topper børsting rask bevegelse skyer – en visuell fest.

kameraet mitt kunne ikke plukke opp hele skalaen av dette stedet. Ser til venstre (vs høyre som i forrige bilde), fanget Jeg Brent utpakking lunsj lenger ned i åsen. Han så liten ut midt I Valhallas landskap.

Brent bedt om å låne kameraet mitt, en sjelden forekomst. Jeg var for opptatt med utsikten til å innse at han tok et bilde av meg. Bak meg sitter Den nedre delen Av Gimli, og under er starten på isfeltet sett i forrige bilde. Skalaen her er massiv, den typen som setter deg på plass som et menneske.

Det er ikke noe bedre enn god atmosfære når du stopper for lunsj. Ingen restaurant i byen kan sammenligne med million dollar visninger jeg hadde mens jeg spiste mitt brød og ost. Kostnad: gratis.

Vi dro tilbake, omfanget av naturen fortsatt dwarfing oss. Her, Brent vurderer awesome valg av ski linjer som jeg ta note av skred stier.

Når Vi nådde Forsiden Av Gimli igjen, kom familien av fjellgeiter tilbake til oss på stien. Når vi stoppet, ville de samle seg nærmere og begynne å spise vegetasjonen rundt oss. Så snart vi flyttet, var de på hælene våre. Så forsiktig som jeg er rundt dyrelivet — alltid prøver å adlyde reglene — føler jeg meg sikker på at jeg kunne ha satt bånd på hele gjengen og gikk dem hele veien hjem (og den ulogiske siden av meg ønsket at jeg kunne). De endelig la oss fortsette på, alene, på noen usynlig barriere som syntes å stoppe deres territorium. Jeg ønsket dem farvel, ikke føler dum om det i det hele tatt.