Anmeldelse: ‘Stillpointe Theatre’ af Stillpointe Theatre

jan 24, 2022

Baltimore-baserede Stillpointe Theatre ‘ s varemærke tager kult og ikke-mainstream musicals og med bare knogler ressourcer og det absolut bedste lokale talent, der leverer produktioner, der får dig til at gå, “hold da op! Jeg elsker musikteater!”Dette gælder for sin Sommerudstilling, den målrettet desværre navngivne Urinby: musicalen.

rollebesætningen på Stillpointe Theatre. Foto med tilladelse fra teatret.

Urinby er den type udstilling Stillpointe udmærker sig ved—ulige, tunge-i-kind, og helt underholdende. Tisser er afgørende i Urinby. Den satiriske historie foregår i en dyster nær fremtid, hvor private toiletter er blevet forbudt af det diktatorlignende onde selskab UGC (urin godt selskab) for at håndtere katastrofale vandmangel efter årtiers tørke. Situationen er moden til en revolution. 9 toilet keeper Bobby Strong og hans forbudte kærlighedsinteresse, Hope Cladveau, datter af UGCS administrerende direktør.

det er en underlig forudsætning, som blev født i 1999 på Ny York Citys årlige festival for underligt teater, Fringe (DCS hovedstad Fringe er denne måned, og Baltimores charme City Fringe er i November—gå se fremragende underligt teater). Men ud over at være underligt er det også meget godt. En tre-årig løbetur og flere Tony-priser.

en god udstilling i Stillpointes hænder har gang på gang vist sig at være en fremragende produktion. En del af, hvorfor det er så dejligt, er, hvordan det parodierer traditionelle musikteater troper—målretning viser som Les Miserables og Vestsiden historie gennem en Brecht-stil linse. Finalen af Act I er meget” hører du Folket synge, ” komplet med et stort vinkende flag. Act II spoofer Jets vs. Sharks pre-fight ” Cool.”Selvom du ikke er en musikalsk teaternørd, får du stadig, at Urinbyen kaster sjov på store budgetbudgetter.

en anden grund til, at Stillpointes produktion er så fornøjelig, er dens fremragende rollebesætning og kreative team. Her er hvor god Stillpointe er ved at gøre magi ud af mindre end ideelle ressourcer. På åbningsaften, scenelysene stoppede med at arbejde efter det store åbningsnummer, og i stedet for at freaking ud, kunstnerisk leder Ryan Hasse meddelte faktisk, at kirken er “f*!king old, ” og de ville snart få lysene op igen. Derefter, Danielle Robinette—i karakter som den selvhenvisende fortællerofficer Lockstock-forklarede det nogle gange i samfundsteater, du er nødt til at arbejde med det, du har, som en gammel kirke som dit teater og have skuespillere til at spille flere roller, og deres hår giver ikke mening for hver karakter, de spiller. Det var genial improvisation.

selv i Urinbyens hav af enestående talent skiller Robinette sig ud. Hun kommanderer hver scene som den regelhåndhævende Officer Lockstock, som også er seriens fortæller, forklarer det grundlæggende i musicals til den nysgerrige lille Sally, spillet af Caitlin, der er rig på pitch-perfect cuteness og spunk. Denne duo er ikke kun fantastisk på scenen, men de er også ansvarlige for den fremragende koreografi (Rife) og hår og makeup (Robinette). På en eller anden måde udbredt, sammen med sin søster, Amanda Rife, har gjort koreografien sjov, med rumbles med langsom bevægelse, gospelkor klapper, og bunny-hopping.

Robinettes hår-og makeupdesign er meget tankevækkende, ligesom kostumedesignet af Nicholas Staigervald. De fattige pay-to—peers har forskellige drillede og pjuskede frisurer og bærer gult tøj, der minder om Depression-æraens dragt—små blomsterprint, Knæstrømper, sækkekjoler; mens de rige bærer kjoler, knap-ups og poloer i blå nuancer-fremkalder en subtil symbolik på urin vs. rent vand. De to politibetjente er en anden kontrast, da badass startede pin-up-piger med Marilyn Monroe-makeup og skinnende bobbed parykker.

rollebesætningen på Stillpointe Theatre. Foto Venligst udlånt af Stillpointe Theatre.

koreografien er så usædvanlig, dels fordi retningen også er ekstraordinær. Direktør Grace Anastasiadis, der hjalp med koreografien, sørger for, at der sker historiefortælling på hver tomme af scenen. Hver skuespiller er forlovet, selv når de ikke er i fokus for en scene. Publikum har så meget at se på og så meget at underholde dem på grund af Anastasiadis’ nuancerede og aktive retning. Mens den første akt klip sammen i et hurtigt tempo, den anden akt halter lidt, indtil større gruppe numre sparke i omkring halvvejs igennem. Dette kan skyldes den undertrykkende varme i den gamle kirkes åbningshelg (som Stillpointe har forsøgt at hjælpe med at lindre med programmer, der fordobles som håndfans, samt at have yderligere håndfans til publikum).

tilføjelse til seriens visuelle effekt er Ryan Hasse stilfulde naturskønne design med gammeldags halvcirkel valg flag, kunstfærdigt arrangeret skrald dynger, og laset blå plader draperet på bagsiden af huset, omslutter publikum i denne tørke-ramte verden. Adrienne Giessls lysdesign vasker scenen i gule nuancer, og Johnny Rogers’ fremskrivninger fungerer meget godt over tre vægge i kirkens højt til loftet. Særligt interessant er scenerne, hvor de støbte graffiti-ord, der vises i realtid på væggene, eller når et stykke gammel mursten ser ud til at falde væk for at afsløre stjerner under det romantiske “Følg dit hjerte.”

“Følg dit hjerte” viser også morsomt de romantiske kundeemner, Bobby Strong (Brice Guerriere) og Hope Cladveau (Sarah Burton), der har nogle magtharmonier, der kompenserer for, at publikum ikke kan høre meget af sangen, fordi alle skuespillerne optræder uden mikrofoner. Guerriere er en førende mand på niveau med slapstick-helte i parodiefilm som “Airplane” eller “Naked Gun.”Hans udtryksevne bliver kun stærkere gennem hele forestillingen, og hans glæde ved at spille denne karakter er smitsom.

en anden standout er Christopher Kabara, der spiller UGC CEO Caldle B. Claddle som en delectably onde, biseksuelle far varsler Disney skurk. Et højdepunkt er, når han kommer ind i publikum for at synge “vær ikke en kanin.”Høj, Rødhåret Seth Brak dukker op i ensemblet som Lille Tom med sine droll one-liners og salte udtryk. Hele holdet-førende og støttende skuespillere, belysning, fremskrivninger, koreografi, retning—skinner på gruppenumre som “løb, frihed, løb.”

jeg er sikker på, at jeg citerer en linje, når jeg siger om Stillpointes forestilling: “når du skal gå, skal du gå” … til denne fantastiske produktion.

køretid: cirka 2 timer med en pause på 15 minutter.

musicalen, præsenteret af Stillpointe Theatre, spiller gennem 14.juli 2018 på Mount Vernon Place United Methodist Church, 10 E. Mount Vernon Place i Baltimore, MD. For billetter, Køb dem online.